Ix-xahar ta' Ottubru jintrabat mal-Poeta Nazzjonali Dun Karm Psaila. Dan huwa artiklu li parti minnu jidher fuq ir-rivista letterarja IL-PONT ta' Ottubru 2014.
L-omm hija l-egħżeż
persuna li jista’ jkollu l-bniedem. Dan
għax l-imħabba tagħha tiżboq kull imħabba oħra li teżisti fid-dinja. Għalhekk, ir-rabta bejn l-omm u wliedha
dejjem serviet bħala eżempju ta’ l-akbar għaqda. Mhux ta’ b’xejn, mela, li l-maternita’ sabet
post prominenti f’diversi fergħat artistiċi
- inkluża, naturalment, il-Poeżija.
Dun Karm Psaila
(1871-1961), il-Poeta Nazzjonali tagħna, dan fehmu tajjeb u tah prominenza
liema bħalha fil-poeżiji li ħallielna. Għalih
kienu jeżistu tliet ommijiet: l-omm naturali, l-omm patrijottika u l-omm
tas-sema. Naturalment, dwar dan is-suġġett tista’ tinkiteb teżi sħiħa, iżda
f’dan il-ħin (l-ispazju) limitat ser nipprova nagħti biss ħjiel ċkejken tiegħu.
Omm Naturali:
Dun Karm kellu rabta speċjali
m’ ommu. Wieħed ma jridx jinsa l-fatt li
hu kien saċerdot. Ma kellux mara ma’ min
jaqsam ħajtu. Għalhekk, lil ommu
Lunzjat, kif jgħid wisq tajjeb il-Prof. Ġuże’ Aquilina, “il-poeta qatt ma nesa lanqas fi xjuħitu”. (“Antoloġija”: A.C.
Aquilina, 1969).
L-imħabba li Dun Karm
kellu lejn ommu ħarġet f’diversi poeżiji li kiteb. Lil missieru Filippu qajla semmieh, ħlief
fil-poeżija Żjara lil Ġesù. Kitiblu wkoll sunett bit-Taljan A Mio Padre Morto. Sunett sabiħ, iżda ma damx ma ntesa għall-importanza
li tgawdi l-imħabba, li kellu lejn ommu.
Din l-imħabba materna
kultant il-poeta wrieha b’mod ċar u espliċitu, u kultant għaġinha ma’ mħabba ġenerika
li wieħed isib bejn l-omm u wliedha.
Insemmi b’eżempju poeżiji bħal Il-Wegħda,
Is-Salib, Biki ta’ Omm, Univers Ieħor u oħrajn. Imbagħad f’poeżiji oħra, Dun Karm kien aktar
miftuħ u dirett bħalma nsibu f’ Il-Jien u
lil Hinn Minnu, Waħdi, Żjara lil Ġesù, Int ma Tarġax u Il-Kelma t’ Ommi.
Iżda forsi l-aktar versi
qawwija li jikxfu x’kienet tfisser ommu għalih, Dun Karm nisiġhom lejn tmiem
it-tieni strofa tal-poeżija Żjara lil Ġesù.
“ ftakart fik u
donni
ħassejt li ma kellix iżjed
x’nambiha
din il-ħajja li tajtni hekk għażiża,
la darba ma kont nista’, ferħ jew
niket,
taqsamha miegħi; u taħt l-art ħanina
fit-tgħanniqa tal-mewt xtaqt
norqod miegħek.”
Omm Patrijottika
Il-poeti romantiċi kienu
jħobbu jippersonifikaw; u Dun Karm ma kienx xi eċċezzjoni. Mhux biss, imma f’diversi xogħlijiet huwa
immaġina lil art twelidu “mara għaqlija” (Liema?). Fuq kollox, immaġinaha diversi drabi “omm” bħalma
sejħilha fl-Innu-Talba li ħallielna biex ikun parti mill-identita’ dejjiema tagħna:
“L-Omm li tatna isimha”.
Dan kollu għax il-poeta
kien jemmen bis-sħiħ li m’hemmx imħabba isħaħ u aqwa minn dik li tgħaqqad
l-omm ma’ wliedha. U l-imħabba ta’ Dun Karm lejn Malta daqstant
kienet kbira ! Ħabbha fi żmien meta
bosta minn ħutu l-Maltin kienu “rieqda ġo sodda barranija” (R. Briffa: Jum ir-Rebħ). Iżda hu ma staħax, ma baqax lura milli stqarr
pubblikament imħabbtu lejn din l-omm patrijottika:
“Iżda daqsek lil ħadd O Malta
tiegħi
għax int biss ommi, int tajtni
l-isem
u
għadmek għadmi u demmek jiġri miegħi.”
Din l-istqarrija ta’ mħabba
fis-sunett Lil Malta tirbombja f’poeżiji
oħra; hekk kif jirbombjaw frażijiet bħal: “Malta tiegħi”, “Malta tagħna”, “maħbuba
Malta tiegħi”, “art ħanina”, u oħrajn.
Min-naħa l-oħra, minħabba li l-poeta ħabbha tabilħaqq lil art twelidu,
huwa ma naqasx li jwiddibha biex ma titbiegħedx mit-triq tas-sewwa kif għamel
fil-poeżiji Biki ta’ Omm u Lil Malta
tal-lum u ta’ għada.
Omm
tas-Sema:
Naturalment, kemm bħala kattoliku
u wisq aktar bħala qassis, Dun Karm ma setax jonqos li ma jħobbx b’imħabba speċjali
lill-Madonna. Għalih Marija kienet
it-tieni ommu tiegħu, jekk mhux l-ewwel.
Il-poeżiji Marjani ta’
Dun Karm huma diversi. Il-Prof. Ġuże’
Aquilina jgħid li, “Il-poeta tal-Madonna
fil-letteratura Maltija jibqa’ Cuschieri, b’dawk il-versi tan-nar u mħabba,
naturali ħafna mingħand Karmelitan, iżda bis-sunett Mater Purissima Dun Karm laħaq, u forsi għadda lil Cuschieri”
(“Antoloġija”: A.C. Aquilina, 1969). Dan
is-sunett Aquilina jsejjaħlu “ġawhra
tal-letteratura tagħna”.
Ma’ dan is-sunett jiena
nżid tnejn oħra: Bjuda u Id-Duluri. Wieħed jista’ bir-raġun kollu jistqarr li
f’poeżiji bħal dawn il-poeta wera tabilħaqq il-kobor ta’ Marija, effett
tal-Maternita’ divina tagħha. Għax
kollox hu frott tal-fatt li l-Madonna hija omm Alla. Għalhekk hija daqstant sabiħa, setgħana, ħanina;
għax hi omm il-Feddej. Hawn jinħass
jonfoħ ir-riħ tal-misteru ta’ l-Inkarnazzjoni, li jispikka b’mod tassew eċċellenti
fl-aħħar terzina tas-sunett Bjuda:
“U ħlomt ħolma tal-ġenna -
dehra ġdida !
Rajtek tkebbeb, bħal star tfajla
Lhudija
Li kienet xebba u kellha ’l binha
f’idha.”
Iżda Dun Karm ried ipoġġi
quddiemna lill-Madonna bħala omm tagħna wkoll.
Ommna li tħobbna. Għalhekk isejħilha
“Int, omm li taf tagħder” (Mater
Purissima); “Int Omm minn tagħna” (Id-Duluri);
“Xemx ħanina” (Angelus); “Int l-omm
l-aktar sabiħa” (Il-Għanja ta’ Mejju).
Il-poeta għandu sejħat oħrajn lil Marija
imxerrdin f’diversi poeżiji.
L-imħabba ta’ Dun Karm
lejn il-Madonna twaħħdet miegħu sewwa.
Hu kellu fiduċja fiha daqskemm kellu f’Binha Ġesu’. Għalhekk bħalma Anastasju Cuschieri O.C.
fil-poeżija Fis-Santwarju tal-Madonna
tal-Karmnu talab lil Marija tersaq lejn soddtu fis-siegħa ta’ mewtu, naraw
li Dun Karm esprima l-istess ħsieb fil-poeżija Lil Ommi Marija:
“Deh, meta tersaq l-aħħar
Siegħa tal-ħajja tiegħi,
Nixtieq ingħannqek miegħi
Ngħajjatlek ‘Ommi’ u mmut.”
Din ix-xewqa takkompanja
oħra bħalha li tinsab lejn tmiem il-poeżija Saffika Il-Vjatku. Hawn il-poeta
sejjaħ lil Ġesu’ biex imur ukoll iżuru fl-aħħar mumenti ta’ ħajtu:
“L-aħħar Ħabib, ejja ġo sidri, u
qiegħed
Qalbek fuq qalbi u minn kull dnub
saffiha;
Miegħek mgħannaq, Ġesu’ naqbad
bla biża’
it-triq ta’ dejjem.”
Għeluq:
~ertament li hemm ħafna
aktar xi tgħid dwar il-ħsieb tal-maternita’ fil-poeżija dunkarmjana, iżda minħabba
limitazzjoni ta’ spazju (tal-ħin), ma stajtx nelabora iżjed. B’danakollu, inħoss li s-sustanza tinħass
sewwa. Dun Karm ħares dejjem lejn
il-Madonna bħala omm. U jekk omm ma
tgħallimx lil uliedha, x’omm tkun? Għalhekk, huwa qiesha wkoll bħala għalliema
- OMM u GĦALLIEMA, kif
isejħilha fil-poeżija Sedes Sapienziae:
“Miġburin hawn madwarek, Madonna,
Bħalma darba kien jagħmel Ġesu’,
F’din l-iskola ta’ mħabbtek għidilna
It-tagħlim ta’ dan Ibnek x’inhu.”
F’Kitba oħra, jien sejjaħt lil Ħal
Tarxien Ir-Raħal ta’ Marija u
l-Oratorjo li ktibt għammidtu bl-isem ta’ Ħal
Tarxien, Iben Marija. Dan għax
nemmen bis-sħiħ fir-rabta li teżisti bejn dan ir-raħal u l-Madonna. Araw kemm statwi, kemm artali, għandna
fil-knisja tagħna li jfakkruna f’Ommna Marija!
Araw kemm għandna nisa u tfajliet li jġibu l-isem ħelu tagħha! Araw kemm statwetti maġenb il-bibien ta’
djarna, kemm niċeċ jinsabu mxerrdsin mar-raħal li jikxfu l-għożża li għandna
lejn din Ommna tas-Sema! Il-Banda tagħna
stess iġġib l-isem ħlejju ta’ Marija Annunzjata!
Kollox juri l-imħabba li
ta’ qabilna kellhom lejn Marija; imħabba li żergħuha fi qlubna u jalla li aħna
ngħadduha lil ta’ warajna. Għax dejjem
qisna lil din il-mara bħala omma ħanina, omm twajba, omm mitlufa wara
wliedha. Hekk għamel Dun Karm Psaila
fil-versi tiegħu; hekk għandna nagħmlu aħna fil-ħajja tagħna ta’ kuljum.
No comments:
Post a Comment